Direktlänk till inlägg 8 november 2016

Workshop

På eftermiddagen hade vi en gemensam workshop med våra kollegor och representanterna från Kumudini. Vi började workshopen med att Mr. Gosh och Mrs. Suchada presenterade det bangladeshiska skolsystemet och gick sedan vidarfe till att prata om hur systemet i Bharateswari Homes, skolan där båda två lärarna arbetar. Båda Mr Gosh och Mrs Suchada undervisar i engelska.

 


Bharateswari Homes är en internatskola som hyser 1200 flickor från årskurs 5 till årskurs 12. Den svenska motsvarigheten skulle vara från årskurs 6 upp till och med sista årskursen på gymnasienivå. Målgruppen är så som i alla Kumudinis andra utbildningar just flickor. I Bharateswari Homes bor flickorna under veckorna och går i skolan i internatets lokaler. Lärarna visade upp schemat för en typisk skoldag för en elev i denna skolan med aktiviteter som börjar redan klockan 5 på morgonen och håller på fram till klockan 19 på eftermiddagen. Under en dag ska alla elever börja med gymnastikövningar, städa sina rum, tvätta sig, äta, ha fem lektioner samt göra sina läxor på kvällstid. Det är ett fullspäckat schema med ganska lite frihet, men det är precis i enlighet med skolans policy och image om att vara en av de mest disciplinära skolorna i Bangladesh.


Nedan ser du hur schemat för en dag ser ut.

 



På skolans hemsida går det att läsa om de som är uppsatta för alla elever att uppnå efter sin tid på Bharateswari Homes. Det återger lärarna också gladligen.


• Bringing up the girls so that they are honest and have good character.

• Giving the girls a strong sense of responsibility and morality.

• Bringing up the girls to become ideal citizens.

• Creating a peaceful society by promoting mutual tolerance and self-sacrifice.

• Helping the girls to become respectable and efficient housewives.

• Inspire the girls to value cleanliness, self-reliance and to provide voluntary service to the society and the people.


Det finns alltså ett tydligt budskap som båda ledningen och lärarna skickar ut till sina elever. Läraren har en stor auktoritet och det ställs höga krav på eleverna. Lärarna går också igenom hur lektionsupplägget kan se ut i skolan. Lektionen som är alltid 50 minuter lång kan innehålla inslag av teoretiska genomgångar, grupparbeten, laborationer, datorövningar osv. De visar upp bilder från olika aktiviteter som pågår årligen i skolan, allt från tester, laborationer till festligheter och dans.


Efter genomgången har vi en frågestund och Dr. Poddar tar till ordet och förtydligar än en gång att skolan i Bangladesh genomsyrs av en hård disciplin som han menade inte nödvändigtvis alltid är bra och att lärarna och rektorerna är mindre fria i att ta beslut som skulle påverka undervisningen, jämfört med hur han föreställde sig skolsystemet var i Sverige. Han menade att staten håller skolorna med järnhand. Han påpekar också att eftersom skolplikten gäller endast för barnen i årskurs 1-5 så blir det svårt att jämföra skolsystemen i våra länder.


Efter en kort fikapaus är det dags för Miss Rima och Mrs Shefali att presentera den andra delen av Kumudini, nämligen vårdutbildningarna. Efter en lång genomgång av alla utbildningar som Kumudini erbjuder, allt från någon form av ”semi-barnmorska”, en utbildning som utbildar kvinnor i att hjälpa till vid förlossning, en utbildning vars syfte är att öka säkerheten kring barnafödande som sker hemma, som är väldigt vanligt på landsbygden, till utbildningar på avancerad nivå så som sjuksköterskeutbildning.

   


Efter båda presentationerna delade vi upp lärarlagen i två delar. En grupp som skulle jobba med två huvudteman:


Utvärdering av utbildningens teoretiska och praktiska del. -Kumudini Nursing School har fördelen att kunna erbjuda praktikplatser åt sina elever på plats. Medan den svenska motsvarigheten samarbetar istället med externa verksamheter. Därför är det intressant att ta reda på hur lärarna samverkar med handledarna på elevernas praktikplatser för att utveckla och utvärderas elevernas kunnande och färdigheter.


• Könsperspektiv på utbildningen - Kumudini Nursing School har endast kvinnor som målgrupp medan den svenska motsvarigheten erbjuder utbildning för alla. Därför fann vi det intressant att ta reda på hur lärare förhåller sig till målgruppen beroende på dess kön utifrån ett pedagogiskt och ett sociologiskt perspektiv. Här skulle lärarna även diskutera om de använder olika pedagogiska metoder när de undervisar flickor och pojkar.


 

Och de andra gruppen fick arbeta med två andra teman:


Bedömning av elevernas kunnande. - Under vår planeringsresa konstaterade vi att det finns kulturella och historiska skillnader i hur bedömning av elevernas kunskaper ser ut i en svensk skola respektive en bangladeshisk skola. Arbetslagen skulle därför diskutera bedömning ur ett historiskt och ett modernt perspektiv. Lärarna skulle även diskutera vilka metoder de använder när de bedömer elevernas kunskaper, vilka examinationsformer det finns, vilka elevunderlag räknades och utbyta idéer och tankar med varandra.


Användandet av IKT i undervisningen - Det sista temat som skulle behandlas är användandet av digitala verktyg i undervisningen. Här skulle lärarna dela med sig av sina erfarenheter av att använda sig av digitala verktyg i undervisningen och diskutera nackdelar och fördelar samt hur sin undervisning påverkas av digitaliseringen. Anledningen till de valda teman är de utvecklingsbehov vi kunde identifiera under vår planeringsresa förra året samt vårt fortsatta arbete med projektbeskrivningen under året som har gått.


 


Efter en intensiv dag fick våra gäster åka till en föredetta kollega till oss Lena, som är medlem i Dhakas vänner. Hon hade bjudit våra gäster på en middag med typiska svenska delikatesser. Tack Lena!


Fler bilder från kvällen.

   

   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Godmorgon Sverige! Dagen blogginlägg handlar om gårdagen. Torsdagen var den sista dagen i vårt studiebesöksprogram som avslutades på Kumudinis huvudkvarter i Narayangonj. Resan dit var på 2,5 mil. Det tog oss bara 2 timmar att ta sig dit, vår egen ...

Tänka sig... dagen började före kl 07.00 även denna dag. Vi satte oss i bilen och for till ett rehabliteringscenter för personer med ryggmärgsskador och för dem med funktionsnedsättningar av olika slag. Vi fick träffa en fantastiskt spännande läkar...

Tisdagen började grymt tidigt, väckarklockan stod på 05.30 och då skuttade hela gruppen upp till frukost. Vi hade en fin avskedskommitté och några kramar innan vi begav oss på en mycket lång och skumpig resa till ett barnhem, 7 mil från Kumudini. R...

Då Kumudini vänder sig till enbart kvinnor både på sin grund och gymnasieskola och för sjuksöterskor och barnmorskor fick vi möjlighet att göra ett besök på en Mizapurcadet college. Detta var en skola som vände sig till elever från 14-18 år och där...

Dagen började tidigt med en promenad utanför Kumudini hospital för att titta på när lunchens fisk skulle fångas. Arbetet utfördes förhand av 6 personer som drog nätet förhand genom vattnet. En spännande start på dagen.    Efter fisket och frukos...

Ovido - Quiz & Flashcards