Direktlänk till inlägg 17 november 2016

Elevmöten

Fredagsförmiddag.


Under fredagen gör vi inga studiebesök utanför vår verksamhet. Våra gäster får däremot träffa elever från vård- och omsorgsprogrammet samt besöka SFI.

Dagen börjar med att vi tjuvstartar julmyset med att vi bjuder våra gäster glögg och pepparkakor. Sockergalna som de är så slukade de i sig glöggen och tyckte att det var väldigt gott!


Vi går vidare till huvudbyggnaden och till vård- och omsorg ”lokalerna” där två elever från första terminen och en elev från tredje terminen väntar på oss. Vi sätter oss runt ett bord och Gabriella börjar med att visa eleverna bilder från Kumudini och ber Dr. Poddar att beskriva i stort hur Kumudini är uppbyggt.


Dr. Poddar visar upp Bharawatsi homes, kumudini medical collage och Kumudini nursing school. Han visar även och förklarar att eleverna och de flesta medarbetare bor i Kumudinis anläggningar i hostels och lägenheter. Han berättar även att Kumudini Welfare Trust är mer än 70 år gammalt och berättar lite om grundaren R. P Shaha, en man som kom från en väldigt fattig familj men som senare blev landets rikaste man. Han donerade senare all sin förmöägenhet åt Kumudini Welfare Trust.

 


Efter presentationen får alla tillfälle att fråga varandra. Eleverna ville veta hur många och vilka typer av studenter Kumudinis olika utbildningar hade. Dr. Poddar berättar att alla som går i skolan är flickor men att det finns båda manliga och kvinnliga lärare, även om majoriteten är kvinnor. Anledningen till varför målgruppen är kvinnor förklarar Dr. Poddar med att man fortfarande följer grundarens vision i att alla kvinnor måste må möjlighet att utbilda sig och arbeta så att de blir självständiga individer som kan klara sig själva i livet. En vision, som enligt Dr. Poddar, var unikt i den perioden Kumudini nursing school grundades.

 


Eleverna är nyfikna på varför studenterna i Kumudini hade olika färger på sina kläder/uniform. Poddar berättar att det beror på vilken stadie de går och vilken utbildning de går. Tanken är att alla ska ha på sig samma kläder så att klasskillnaderna suddas ut. Annars kan barn jämföra sina kläder med varandra och det menade Poddar tar bort fokus från själva undervisningen.


Samtalet flöt på från allt som rörde det mer praktiska (böcker, finansiering, skolmat, undervisningartimmar) till allt mer pedagogiska frågor. För att få ut så mycket som möjligt av skoltiden berättade Poddar att eleverna i Kumudini inte får ta med sig böckerna hem utan de låser in dem i skolan. Detta gör de under förutsättningen att de gör sina läxor i skolan, under bevakning av tjänstgörande personal. På så sätt kan eleverna, som inte får hjälp av föräldrarna, hjälp med sina läxor av den tillgängliga personalen.


Eftersom Kumudinis elever går i samma institution från årskurs 5 menar han gör att man sparar mycket tid på att eleverna ska vänja sig vid inlärningssituationen i den aktuella skolan. Han menar att skolan tjänar på så sätt på att investera i sina elever samt att elever som byter skolor ofta så som man gör oftare i Sverige medför att eleven måste börja om på nytt varje gång hen byter stadie/skola.


Kumudini teamet frågade våra elever vad de tyckte om kursmaterialen de hade tillgång till. En av våra elever, som går första terminen, menade att allt inte står i böckerna, utan man får söka information på andra håll också. Exempelvis genom att söka på internet eller genom att fråga läraren, studiekamraten eller handledaren på praktikplatsen. Eleverna förklarade att anledningen till varför allt man behöver veta inte finns med i teoriböckerna är att man i många situationen ska utgå från den enskilda brukaren och situationen.


Eleven skulle börja sin praktik de nästkommande veckorna och berättade hur han skulle förbereda sig inför den. Han hade fått en hemtenta på ergonomi som han ansåg var väldigt bra att kunna innan han går ut på sin praktik så att han blir medveten om hur han ska utföra tunga lyft och hur han ska ta hand om brukarna på bästa möjliga sätt.

Dr. Poddar undrar om eleven kommer att läsa teori under tiden han gör sin praktik och eleven menade att han kommer att observera och studera på sin praktikplats samt anteckna mycket. Och att det oftast finns en examinationsuppgift efter avslutad praktik.


Alla parter tror vi upplevde samtalet som intressant och nyttigt och vi var tvungna att avbryta pga. nästa punkt på dagens program.


Efter samtalet med vård-eleverna var det dags för veckans sista studiebesök. Den skulle ske i SFI-verksamheten. Vår kollega Gunilla tog emot oss och visade oss runt i de lokaler där verksamheten håller till. Dr. Poddar var väldigt intresserad av att veta vilka får rätten att läsa SFI samt hur man ansöker. Anne-Marie som har hand om alla inskrivningar berättade om processen för inskrivningen. Alla medborgare som är folkbokförda i Härryda kommun och som har svenskt personnummer samt saknar kunskaper i det svenska språket hade rätten att studera SFI hos oss. Personen får söka till oss och komma på ett inskrivningssamtal.

     


Gunilla visar oss de olika aktiviteterna, vi får bland annat besöka en klass där läraren Sara undervisar elever i svenska för invandrare på engelska. En kurs för de elever som behärskar engelska. Vi får besöka studiehallen där lärarassistenten Jens hjälper några elever med sina studier. Kollegorna från Kumudini är mycket intresserade av att höra varifrån alla våra elever kommer och vill gärna höra historian bakom hur och varför de flyttade till Sverige.

I salen bredvid pågår en föreläsning om ”viktiga Vuxna”. Där SFI-studenterna i jämna mellanrum får en föreläsning om exempelvis hur föräldrarna ska hantera sina barns interaktion i sociala medier och hur de ska förhålla sig till lagar och regler kring barnuppfostran.

     


Här börjar vi smått prata om huruvida föräldrasamtal existerar i den svenska, respektive Bangladeshisk skolan och hur det fungerar. Vi kommer fram till att samtalet förmodligen ser annorlunda ut i den bangladeshiska skolan då läraren och föräldern endast pratar om barnets betyg.


Vi tackar Gunilla så mycket för sitt engagemang och vi åker till Råda Säteri för veckans sista lunch tillsammans med våra kollegor. Här kommer lite bilder från härliga Råda Säteri.


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Godmorgon Sverige! Dagen blogginlägg handlar om gårdagen. Torsdagen var den sista dagen i vårt studiebesöksprogram som avslutades på Kumudinis huvudkvarter i Narayangonj. Resan dit var på 2,5 mil. Det tog oss bara 2 timmar att ta sig dit, vår egen ...

Tänka sig... dagen började före kl 07.00 även denna dag. Vi satte oss i bilen och for till ett rehabliteringscenter för personer med ryggmärgsskador och för dem med funktionsnedsättningar av olika slag. Vi fick träffa en fantastiskt spännande läkar...

Tisdagen började grymt tidigt, väckarklockan stod på 05.30 och då skuttade hela gruppen upp till frukost. Vi hade en fin avskedskommitté och några kramar innan vi begav oss på en mycket lång och skumpig resa till ett barnhem, 7 mil från Kumudini. R...

Då Kumudini vänder sig till enbart kvinnor både på sin grund och gymnasieskola och för sjuksöterskor och barnmorskor fick vi möjlighet att göra ett besök på en Mizapurcadet college. Detta var en skola som vände sig till elever från 14-18 år och där...

Dagen började tidigt med en promenad utanför Kumudini hospital för att titta på när lunchens fisk skulle fångas. Arbetet utfördes förhand av 6 personer som drog nätet förhand genom vattnet. En spännande start på dagen.    Efter fisket och frukos...

Ovido - Quiz & Flashcards