Direktlänk till inlägg 3 november 2016

Kumudini-Vux

Nu är det bara några dagar igång innan projektet Kumusini-Vux drar igång. För er som inte har följs oss tidigare så kommer här en sammanfattning av arbetet inför planeringen av projektet i år.


Under en planeringsresa till Dhaka, Bangladesh för ett år sen (v. 44 2015) började vi skissa på en projektbeskrivning där vi utgick från de utvecklingsbehov som vi lyckades identfiera i båda vår egen verksamhet och i vår partnerskola Kumudini Nursing School. (se de gamla inlägg för mer information). Vi har sedan dess jobbat med att planera för intiering av projektet, göra en konkret projektbeskrivning samt förankra projektet bland våra kollegor och chefer.



Planeringasarbetet utmynnade nu i att en delegation på två rektorer och tre lärare från Kumudini kommer under vecka 45 att besöka vår verksamhet där arbetet kan börja.


Kumudinis utvecklingsbehov:

  • Behov av nyansering av utbildningen i Kumudini, flera inriktningar.
  • Behov av att sätta olika perspektiv på vård- och omsorgsutbildningen och belysa de olika aspekterna som omsorgsbegreppet kan omfatta.
  • Behov av att uppmärksamma de elever som är i behov av stöd och utveckla (den obefintliga) specialpedagogiken.
  • Behov av anpassning av utbildningen till samhällsutvecklingen och behoven.
  • Behov av inkludering av demokratibegreppet i utbildningen och tona ner det hierarkiska klimatet som råder inom samma organisation.

Våra utvecklingsbehov och mål med utbytet:

  • Att förstärka ämnes- samt yrkeskompetens genom erfarenhetsutbyte med andra lärare.
  • Att få nya perspektiv och ökad förståelse för andra sätt att undervisa och därmed få en chans att reflektera över den egna lärarrollen.
  • Att nyansera vårt sätt i att samverka med externa verksamheter kring våra elevers lärande.
  • Att bli bättre förberedda på att möta kraven från ett alltmer mångkulturellt samhälle med stort spektrum av ideologier och normer.
  • Att utveckla ett professionellt yrkesspråk.
  • Att skaffa verktyg för att bättre förbereda eleverna inför ett samhälle med allt tätare kontakter över nations- och kulturgränser.

Vi som jobbar med Kumudivi-Vux projektet är:


Mustafa Jamil- lärare i datakunskap och informatik (mustafa.jamil@hule.harryda.se)

Gabriella Hallberg- Lärare i vård och omsrog (gabriella.hallberg@hule.harryda.se)

Ghada Shati- lärare i matematik (ghada.shati@hule.harryda.se)

Cecilia Nilsson- Lärare i vård och omsorg (cecilia.nilsson@hule.harryda.se)


Programmet för besöket kommer i nästa inlägg.


Hälsningar

Atlas-projektet via Ghada Shati

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Godmorgon Sverige! Dagen blogginlägg handlar om gårdagen. Torsdagen var den sista dagen i vårt studiebesöksprogram som avslutades på Kumudinis huvudkvarter i Narayangonj. Resan dit var på 2,5 mil. Det tog oss bara 2 timmar att ta sig dit, vår egen ...

Tänka sig... dagen började före kl 07.00 även denna dag. Vi satte oss i bilen och for till ett rehabliteringscenter för personer med ryggmärgsskador och för dem med funktionsnedsättningar av olika slag. Vi fick träffa en fantastiskt spännande läkar...

Tisdagen började grymt tidigt, väckarklockan stod på 05.30 och då skuttade hela gruppen upp till frukost. Vi hade en fin avskedskommitté och några kramar innan vi begav oss på en mycket lång och skumpig resa till ett barnhem, 7 mil från Kumudini. R...

Då Kumudini vänder sig till enbart kvinnor både på sin grund och gymnasieskola och för sjuksöterskor och barnmorskor fick vi möjlighet att göra ett besök på en Mizapurcadet college. Detta var en skola som vände sig till elever från 14-18 år och där...

Dagen började tidigt med en promenad utanför Kumudini hospital för att titta på när lunchens fisk skulle fångas. Arbetet utfördes förhand av 6 personer som drog nätet förhand genom vattnet. En spännande start på dagen.    Efter fisket och frukos...

Ovido - Quiz & Flashcards